fbpx
close up photo of gray typewriter

5 TIPS för annonstexten

Att skriva annonstexter kräver ofta mer arbete än man kan tro. Idag handlar dessutom rekrytering om så mycket mer än att arbetsgivare ska fylla en ledig plats. De personer som ser annonsen behöver känna sig tilltalade, inspirerade att läsa vidare och känna att framtiden på denna arbetsplats skulle kunna vara ett bra alternativ. Med andra ord, det är både kandidaten och arbetsgivaren som är på jakt och båda behöver i någon mån jobba på att vara ett attraktivt alternativ.

Här nedan har vi samlat 5 saker som man bör tänka på när man skriver annonstexten för en ledig tjänst i kyrkans värld, oavsett vilken typ av tjänst det gäller. Detta är saker vi lärt oss med 15 års erfarenhet som rekryteringstjänst inom kyrkan.

Fånga intresset med en övertygande rubrik

En övertygande rubrik är nyckeln till att locka till sig potentiella kandidaters uppmärksamhet. Här behöver man tänka lite “sälj”. Rubriken bör vara kort och beskrivande samtidigt som den ska väcka läsarens intresse och tydligt kommunicera vad tjänsten handlar om. Den ska också kunna fånga intresset när annonsen delas runt i sociala medier. En kreativ och unik rubrik kan också hjälpa till att skilja sig från andra liknande och “konkurrerande” platsannonser som kandidaten stöter på. Men rubriken behöver också vara “googlingsbar”. Kandidater vänder sig i första hand till de stora sökmotorerna när de letar tjänster, så var kreativ, men med måtta, så att kandidaten snabbt förstår vad det är för typ av tjänst.

Använd en engagerande och personlig ton

En annonstext ska inte vara en innehållsförteckning. Tänk snarare kontaktannons, än klassisk platsannons. Använd en ton som är anpassad till målgruppen och som är lättsam och enkel. Undvik onödigt komplicerat språk och teknisk jargong som kan skrämma bort sökande. Tänk också på att det är en tjänst i kyrkans värld med allt vad det innebär av tro, gemenskap, medmänsklighet och annat ni vill lyfta fram. Vad är det unika med just denna tjänst och just er församling?

Tilltala kandidaten först

Inte minst i kyrkans värld hamnar ofta arbetsgivare i en tradition av att börja annonstexten med att beskriva arbetsmiljön, pastoratet, kyrkan, historien etc. Hur intressant detta än må vara är det inte det mest intressanta för en kandidat. Lägg “what’s in it for me”-delarna tidigt i texten så att det inte råder någon tvekan för kandidaten att de bör läsa vidare. Info om församlingen har sin naturliga plats, men det ska komma längre ner.

Var öppen med tidsplanen för rekryteringsprocessen

Det är viktigt att ange när ansökningstiden avslutas, när intervjuer kommer att genomföras, hur och när urval kommer ske etc. Detta ger en dignitet till annonstexten och kommunicerar att det är en arbetsgivare som tar kandidatupplevelsen på allvar. Var noga med att se till att all formalitet står med, hur tråkigt det än är. Om en kandidat har fortsatt så här långt (alltså slutet av en annons) är det precis de frågorna man vill ha svar på då. Hur lång tid har jag på mig? Vad kan jag förvänta mig av processen, om jag tar steget och söker tjänsten?

Definiera vad som förväntas av kandidaten

Det är viktigt att specificera vilka arbetsuppgifter som förväntas av kandidaten, samt vilka kvalifikationer och erfarenheter som krävs för att utföra dessa arbetsuppgifter på ett framgångsrikt sätt. Vilka är “skall”-kraven? Vilka är mer av önskemål? Definiera gärna i punktform. Detta hjälper till att locka rätt kandidater som matchar kraven samt minska risken för att få in felaktiga ansökningar. Här gäller det att tänka igenom och använda sig av kravprofilen som grund. Ju tydligare (och färre) punkter som finns med, desto färre möjligheter till missförstånd om vad tjänsten egentligen kräver.

Peter, rekryteringsansvarig
Boka 30 min telefonmöte
+46704575605
info@kyrkjobb.se

Peter, rekryteringsansvarig
Boka 30 min telefonmöte
+46704575605
info@kyrkjobb.se