fbpx

KYRKPORTEN

Ett mini-magasin från Kyrkjobb.se

high angle view of lying down on grass
Kyrkporten

5 tips för god återhämtning

Under sommaren söker många av oss vår årliga återhämtning och avkoppling efter en tid av arbete. För oss som arbetar inom kyrkan kan detta vara extra viktigt då uppgifterna ibland kan innebära en emotionell och psykologisk belastning som en följd av många möten med människor och stort ansvar. Här nedan

Läs mer »
Kyrkporten

Historien om den svenska psalmboken

Den svenska psalmboken är inte bara en samling sånger; den är som en krönika över Sveriges andliga språk genom tiderna. Sidorna i psalmboken är fyllda av texter och toner som inte bara berör tro och kultur utan är även betydelsefulla för det svenska språkets utveckling. Det är en speciell bok

Läs mer »
Kyrkporten

Är kyrkan den mest AI-säkrade branschen?

Sacos rapport ”Framtidsutsikter” kommer ut årligen och listar i år bland annat präst som ett av framtidsyrkena. Men prästyrket är inte det enda inom kyrkans värld som kommer bli svårt för artificiell intelligens att ersätta. AI förändrar arbetsmarknaden och vi vet inte riktigt var det hela kommer att landa. Men

Läs mer »
Kyrkporten

Historien om påsken

Påsken, då vi firar Jesu kristi död och uppståndelse, är den största högtiden inom kristendomen. Det är inte bara en helg utan en hel period i kyrkoåret med tid för reflektion, tacksamhet och firande. Men hur kommer det sig att vi i Sverige firar påsken med ägg, fjädrar, påskris, och

Läs mer »
children reading a book under a blanket
Kyrkporten

Boktips! “Om bön: Brev till en vän”

I boken ”Om bön: Brev till en vän” som kom ut 1963 (efter författarens död) tar C.S. Lewis upp en rad frågor om bön och dess roll i det kristna livet. Han gör det genom en serie brev till en fiktiv vän, Malcolm, som brottas med tvivel och frågor kring

Läs mer »